fredag, januari 16, 2009

Batteridöden ...

Precis innan vi skulle åka till Särbon idag, damp mitt hyreskontrakt till den nya lägenheten ner i brevinkastet...

Yees! Nu känns det att det är på riktigt!
Jag ska faktiskt flytta.

Ner till den centralaste delen av vårt lilla samhälle. Nära, nära affärerna och pizzan och skolan. :)

Jag tänker ha en lugn helg här i Lilla Huset nu, sen blir det till att ta ett krafttag där hemma.
Jag vill ju rensa undan innan flyttgubbarna kommer.
Men, men hursomhelst. Nog om det...

Resan hit gick bra. Men det var ett elände innan vi kom iväg...
Batteriet i bilen var dött så jag behövde hjälp att starta den. (Och det är inte första gången den här vintern!)
Och hjälp, det fick jag, men eftersom jag hade tankmätaren redan nere vid reserven så tog bensinen slut, när vi försökte.

Det var Bästa Grannens son, 19 år och en kompis till honom som hjälpte till.
Och eftersom dom skulle iväg och hade en tid och passa, så blev det Bästa Grannen själv som fick rycka in när inte allt fungerade så problemfritt som vi trott att det skulle göra.
En ros till dig för det!
Men.. tror ni hennes bil startade, när hon skulle skjutsa mig till macken??
Nix. Så det blev lite mer jobb för killarna innan dom måste ge sig av.

Till slut kom vi iväg dit i hennes bil och kunde tanka i bensin för en tjuga i dunken som vi fått låna.
Sen hem igen då, tömma i den, öppna båda huvarna och slå våra kloka huvuden ihop.. Haha, jag menar, och koppla sladdarna.
Plus på plus och så vidare.

Till slut startade eländet och det blev en ny tur för mig till macken för att fylla hela tanken.
Gud vilket slöseri med tid, det kändes, hela den här proceduren...
Men sen var vi på väg...

Bilen gick som en klocka hela vägen hit, turligt nog.

När vi kommit fram och stannat här ute på gården, och motorn var avslagen provade jag för skojs skull att vrida om startnyckeln igen...

Ingenting hände. Inte minsta lilla klick hördes.
Stendöd var den.
Och då funderade man stilla på hur man egentligen tagit sig hit...:)

- Men det kan bli så där, sa Särbon.
Bilen har ju faktiskt stått batteridöd och iskall ute i flera dagar, ja sen i lördags.
Helt översnöad också, utanför Bästa Grannens fönster.
Vilken inte var så där populärt när plogbilen skulle göra sitt jobb... Men vad sjutton ska man göra?

Men ett nytt batteri har varit på väg.
Särbon har beställt ett och kunde hämta det, idag efter jobbet.

I morgon byter han och sen är bilfan fit for fight igen... :)
Ska bli så skönt. Är urless på att bli överraskad av batteridöden, var och varannan gång jag ska ut och åka.

Inga kommentarer: