lördag, januari 17, 2009

Goa kakor

Lördag i Lilla Huset.
Jag fick för mig att baka lite...

Så jag blandade lite i en skål..

Numera är det är inte så ofta jag bakar, det var mera förr om åren, men det är faktiskt rätt roligt när man kommer igång. Hur kan jag ha glömt det?

Och det är ju så gott :)

Det här, är vad som kom färdiggräddat ur ugnen den här gången ...


Kolakakor. Två lådor blev det.. Och det är ett superenkelt recept.

Det går nästan inte att misslyckas.
Så gissa vad vi ska fika efter maten, som Särbon gör just nu? :)

Särbon gör mat, ja...
Han är lite hemlig och jag får inte gå ut i köket, men jag har klurat ut att det blir hasselbackspotatis iallafall... med något till.
Jag får väl se sen.

Jag blir bortskämd här ...
I morse vaknade jag till doften av kaffe och nybakta scones.


Men nu, här kommer receptet på kakorna!
Gör dubbel sats, dom går åt i ett nafs, jag lovar! :)

KOLAKAKOR

Ingredienser

100 gram rumsvarmt smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader, mixa smör och socker.
Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop degen snabbt.

Dela degen i 3 delar som rullas till fingertjocka längder.
Lägg dessa på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i ugnen 10-12 min.
Skär längderna i sneda bitar innan de hunnit svalna.




Inga kommentarer: