tisdag, november 25, 2008

Akutbesök framåt natten

Klockan på min dator är nu 03.06.

Jag har precis kommit hem från stan.

Alltså från vår stad, här hos mig.

Jag har nämligen varit inne på akuten med Äldsta Dottern som är ordentligt sjuk.
Hon ringde mig vid ett-tiden i natt, och bad om skjuts dit.

Riktigt illa var det.

Hon har inte ätit på två dar och inte druckit något på hela dagen.. för hon kan inte svälja.
Inte ens sitt eget saliv.
Så det spottades ut hela tiden.. Yr var hon och svag som en fågelvinge också...
Stackarn..

Väl på akuten fick vi ett snabbt mottagande ..
Ett stick i fingret visade att hennes sänka låg på 200, och det var tydligen riktigt bekymmersamt..

Det förstod till och med vi.. trots alla medicinska termer.
Sen kom Doktor Odd och undersökte..

Öron, näsa, hals .. sen vidare till ljumskar, mage, och hjärta.. just i den ordningen..

Efter ett tags undersökande, så konstaterar han att - Vi kan inte vara säker.. men det kan vara körtelfeber.. som är väldigt smittsamt och en sorts infektion...

Det hela slutar med att hon blir inlagd. Och kommer att få stanna minst två dagar.
Och eftersom jag skjutsar, så befinner sig Lillkillen hos sin Farmor Eleonora.. och där blir han ju nu tydligen kvar ett tag.

Men han trivs som fisken i vattnet hos sina farföräldrar, så det är ingen fara. :)
Lite värre är det väl med hans mamma...
Men hon blir lovad smärtstillande, och dropp .. och även antibiotika...

När dom frågar henne om närmast anhörig, så uppger hon mig...
Hon rabblar mitt namn och telefonnummer.. eftersom jag precis då uppdaterar pojkvännen om läget i telefonen...

- Tänk om dom ringer till dig och talar om att jag dött..? säger hon sen.. Bäst du håller hemtelefonen laddad..

Men snälla nån.. Så blir det inte.

Lite körtelfeber kan dom handskas med.. :)

Så jag säger.. - .. att inte då!

Då lägger hon sig ner på britsen igen och pustar ut, mellan spottningarna i spypåsen...

Tre timmar tar hela proceduren.. från öppnandet av akutdörren tills hon glider iväg i en säng upp på avdelningen..

Inte riktigt så illa och länge som jag hade trott att det skulle ta.

Efteråt åker jag på den nattöppna macken och köper en limpa och julmust.. hmm och ja.. kolabollar också..

Där utanför står en polisbil. Där inne står två medelålders polismän och smaskar varmkorv med senap i mustachen..
Dom småpratar och ser ut att ha det allmänt lugnt och skönt, men skenet kanske bedrar..
Snart kanske larmet kommer.. tadaa!

(Jag kan aldrig se en polis utan att småle i smyg.. och det beror på den där filmen Kopps..
Som jag skrattade!)

Sen åker jag hem i mörkret. Och hamnar här.
Klockan på datorn är nu 03.38.. piiip och godnatt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ojoj..hoppas att hon blir bättre å får komma hem :-)
Hälsa till henne så mycket från oss alla!!!

Mega kram

Snusan